Sunday, January 29, 2012

Duta akhlak nabi, :)

' Duta akhlak nabi.' Indah slogan ni kan, dah banyak kali terdengar slogan ni, tapi yang paling meninggalkan kesan ialah, apabila menonton rancangan ' Lau Kaana Bainana '. Haa, mesti ramai suka tonton rancangan ni kaaan. ;)


Baik, sebenarnya saya sangat suka dengan slogan ni. Ia semacam memberikan kita suatu amanah supaya kita menunjukkan akhlak sebagai orang Islam yang baik seperti akhlak Rasulullah s.a.w.


Jika kita selami maksud 'duta akhlak nabi', sebenarnya tak susah mana pun kan. :)
Sebagai contoh, yang paling mudah ialah akhlak dengan ahli keluarga kita. Bila berbicara, jaga adab-adab ketika dengan parents, adik-beradik, maniskan wajah, selalu senyum, ucapkan terima kasih dan baaaanyak lagi.


Oh ya. kita bercakap mengenai duta . Jadi lebih kepada orang awam, maksudnya, di luar rumah kita kan. Takpe, di rumah dan di mana-mana pun kita boleh jadi duta akhlak nabi. Kalau di luar, kita tunjukkan contoh akhlak yang baik seperti, senyum kepada makcik-makcik di luar, bertegur-sapa,dan memberikan salam. Senang kan kalau kita nak ikut akhlak nabi, :)


Paling tersentuh sekali ialah, jika ada orang berkelakuan kasar atau memusuhi nabi, nabi tidak balas dengan kejahatan. Tetapi, nabi balas dengan kebaikan. Hebatkan nabi,.. kalau pernah terbaca di buku atau syarahan, pasti pernah terdengar atau terbaca tentang kisah Rasulullah s.a.w dengan wanita yahudi dan Rasulullah s.a.w dengan lelaki pengutip hutang. Ia mengisahkan bagaimana nabi berurusan dan menunjukkan akhlak yang sangat cantik pada mereka, walaupun mereka tidak suka pada nabi.


Jadiii,, Jomm,! kita ikut akhlak nabi, dalam semua aspek. supaya, orang bukan Islam, apabila melihat akhlak orang Islam, mereka akan tertarik dan jatuh cinta pada Islam! :))

Saya mengingatkan diri saya juga, sama-sama kita beramal ye, wassalam, :)

No comments: